Monday, June 14, 2010

Carilah akuKu dalam akuMu


MENCARI ALLAH DIDALAM SEMBAHYANG
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
1.     قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ Katakanlah: "Hai orang-orang kafir,
2.     لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah,
3.     وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah.
4.     وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah,
5.     وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah.
6.     لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ Untukmu agamamu, dan untukkulah agamaku

“TIADA ILMU YANG PALING TERATAS SEKALI DALAM SUSUNAN ILMU2 KECUALI ILMU SEMBAHYANG.DAN SELURUH PENGETAHUAN DAN ILMU YANG LAIN2 ITU CUMALAH CABANG2NYA”.
1. Barangsiapa sembahyang tidak tenguk Tuhan,maka      sembahyangnya tidak sah.
Tetapi sesiapa yang mengatakan dia tenguk Tuhan ada bentuknya,maka orang itu fasik,tujuh kali kafir orang yang kafir.
Sesungguhnya kami tidak menyembah,apa yang tidak kami ketahui!

2.“Bukan sebarang yang melihatKU dapat melihat WajahKU,tetapi yang telah melihat WajahKU itulah yang sungguh2 telah melihatKU.Jika engkau melihatKu dalam suasana kenikmatan,berarti engkau sudah  melihat WajahKu,dan siapa melihatKu tidak dalam kenikmatan berarti tidak melihat WajahKU.

3.Tersebutlah tentang Ja'afar bin Muhamad(As-Shadiq) dalam rangkaian ucapannya ketika ditanya:"Apakah engkau melihat Allah disaat menyembahNYA?Beliau menjawab:"Aku telah melihat Allah kemudian aku menyembahNYA-"Bagaimana engkau telah melihatNYA" Beliau menjawab "Tiada IA dapat dilihat dengan mata,kerana terbatasnya penglihatan,akan tetapi dengan penglihatan hati yang dapat memandang penuh dengan kebenaran dan keyakinan.
 Dan ayat Al-Quran ini perlu direnung secara mendalam:
"Sesungguhnya bukan matanya yang buta,tetapi hatinya yang ada didalam rongga dadanya."(Al-Haj 22:46)
4.Orang bertanya kepada Nabi SAW: “Wahai Rasulullah! Amalan apakah yang lebih baik?”Maka  Nabi SAW menjawab: “Ilmu mengenai Allah ‘Azza wa Jalla(Maha Mulia dan Maha Besar).
Bertanya lagi orang itu: “Ilmu apakah engkau kehendaki?”
Nabi saw menjawab: “Ilmu mengenai Allah SWT.’Berkata orang itu lagi: “Kami bertanya tentang amal,lantas engkau menjawab tentang ilmu’.
Maka Nabi SAW menjawab: “Bahwa sedikit amal adalah berfaedah dengan disertai ilmu mengenai Allah.Dan bahwa banyak amal tidak berfaedah bila disertai kebodohan mengenai Allah SWT”.-HADIS.

5.Syekh Abdul Qadir Al-Jilani Raja Segala Wali,satu kali ingat Allah serupa dengan amalan orang yang beribadat 40 tahun.Abu Yazid Al-Bistami Guru Segala Wali, dua kali ingat Allah serupa dengan amalan orang yang beribadat 80 tahun dan Nabi Khidir a.s. Mengurus hal2 kewalian.tiga kali ingat Allah serupa dengan amalan orang yang beribadat 120 tahun.Dan ini tiada berlaku kecuali demgan sembahyang!Sembahyang mengenal sembahyang.Sembahyang pula yang mengenal Allah.Sedangkan Allah tidak akan dikenal tanpa sembahyang.
6.Berkata seorang Sufi:’’Tidak ada orang yang dapat menilai jalan kerohanian kecuali mereka yang duduk didalam Makrifat (pelajaran mengenal Allah).Ramai yang mengakui sudah mencapai Makrifat kerana hanya pandai bercerita atau hanya membaca buku2 makrifat,tetapi tidak memahami MAKRIFAT.Ilmu Syariat itu lebih nyata dan bersifat zahir,oleh itu ramai orang dapat menilai Syariat tetapi ilmu Syariat adalah untuk manusia dan bukan untuk disisi Allah Ta’ala.’’ Tahukah kamu siapakah yang dikatakan ulama pewaris ilmu Nabi-Nabi?Iaitu ulama yang mengetahui pelajaran Nabi Zahir dan Batin.Dan yang Zahir itu Syariat dan yang Batin itu Tarekat.Andaikata ada padanya Syariat dan Tarekat tiada halangan baginya untuk mencapai Hakikat iaitu manusia golongan Wali,sedangkan pelajaran Wali-Wali adalah Makrifat.
7.Sesiapa yang memusuhi Wali-WaliKU akan AKU umumkan perang kepadanya.
Setakat manakah manusia dapat mengakui dirinya sebagai Tuhan?
Sudahkah dia mengenal ROH(hakikat dirinya)?Kalau belum mengenal jangan sekali-kali berani mengakui sudah mengenal Allah SWT.

8.Ada 73 jalan tarekat yang semuanya masuk Neraka kecuali satu  jalan iaitu pegangan Ahli Sunnah wal Jemaah.Ia itu mereka yang berpegang kepada Quran dan Hadis.
Barangsiapa mengikuti jalan muhamad dan mengamalkan ajaran  Nabi Muhamad saw akan selamat dunia akhirat.

9.Berkata Yazid Ar-Riqasyi:”Adalah shalat Rasulullah saw itu sama seolah-olah sudah ditimbang”
Bersabda nabi saw:”Sesungguhnya dua orang dari umatku,keduanya berdiri kepada shalat,dimana ruku’ dan sujud keduanya itu satu.Dan diantara shalat keduanya itu adalah diantara langit dan bumi”.

10.Allah SWT itu tersembunyi daripada kamu tetapi rahsiaNYA ada pada kamu dan ada pada semua mahkluk dialam ini,tetapi rahsia itu sendiri dirahsiakan daripada kamu dan jika kamu mengetahui rahsiamu, menjadi tanggungjawabmu untuk memahami dan mempelajari bagaimana rahsiamu itu digunakan untuk memahami RahsiaNYA.
11.Muhamad itu rahsiaKU(Allah) dan AKU(Allah) adalah HA-Rahsia Muhamad.
Hanya dua rakaat sembahyang yang sampai kepada Allah SWT.
Ada tujuh pintu langit cuma dua pintu yang melihat Akhirat.
Dua tidak bercerai dan tiga tiada berbeza.
12.Lahir manusia lahir sembahyang.

13.Orang yang sembahyang bercita-cita masuk Sorga adalah orang yang bodoh,tetapi orang yang sembahyang tidak masuk Sorga adalah orang yang sesat.
14.Yang dinamakan sesat bukan hanya orang yang tidak mempercayai adanya Allah,tetapi yang lebih sesat ialah orang yang tidak mengetahui dan menjumpai Allah dikala dia sembahyang,apalagi dikala nafas terakhirnya,andaikata tidak juga ia mengetahui jalan untuk kembali kepada Allah,maka itu lebih sesat lagi.

15.Kebanyakan orang yang sembahyang yang sangat dijaganya ialah kebagusan bacaannya dan elok rukun sembahyangnya (rukun 13).Tetapi sedikitpun dia tidak memikirkan bagaimana sembahyangnya itu dapat terus sampai kepada Allah tanpa perantaraan malaikat.

16.Jangan sangka Neraka itu hanya didekatkan pada manusia yang nyata melakukan maksiat,tetapi Neraka juga akan didekatkan pada manusia yang beramal ibadat (sembahyang) tanpa usul periksa.

17.Waktu anda ruku dan sujud dalam sembahyang dibentangkan jembatan siratulmustaqim didalam diri anda yang menghubungkan dunia dengan akhirat,tetapi tiada seorang pun yang berjalan diatasnya ketika sembahyang kerana tidak mengetahui yang manakah dikatakan jembatan siratulmustaqim didalam diri manusia.

18.Baitullah itu ada pada diri manusia.Barangsiapa sembahyang tidak memasuki baitullah yang ada pada dirinya,maka sembahyangnya tidak ada apa2 hasil,apalagi sembahyang itu sampai kepada Allah.

19.Banyak orang yang pandai,tapi sedikit yang mengetahui,dari yang mengetahui pula sedikit yang memahami,daripada yang memahami,sedikit pula yang mendalami,daripada yang mendalami sedikit saja yang sampai kepada hakikat beriman!

20.Yang dinamakan sesat bukan hanya orang yang tidak mempercayai adanya Allah,tetapi yang lebih sesat ialah orang yang tiadak mengetahui dan menjumpai Allah dikala dia bersembahyang,apalagi dikala nafas terakhirnya,andaikata tidak juga ia mengetahui jalan untuk kembali kepada Allah maka itu lebih sesat lagi.
Jangan sangkakan Neraka itu akan didekatkan pada manusia yang nyata melakukan maksiat,tetapi Neraka juga akan didekatkan pada manusia yang beramal sembahyang tanpa usul periksa.
Ada orang sembahyang memisahkan Allah dan Muhamad!

21.Telah berkata setengah arifin (ahli ilmu makrifah iaitu ilmu mengenalAllah Ta’ala): “Orang yang tidak mempunyai bahgian dari ilmu mukasyafah ini,aku takut akan buruk kesudahannya (tidak memperoleh husnul-khatimah).sekurang-kurangnya bahgian daripadanya ialah membenarkan ilmu itu dan tunduk kepada ahlinya.

22.Paling tinggi yang diperbolehkan hanya dapat dikatakan bahwa hati(al-qalb) itu suatu dzat (jauhar) yang amat bernilai,suatu mutiara yang amat mulia.lebih mulia dari segala benda yang dapat dilihat dengan mata.Dia itu,urusan ketuhanan (amrun ilahi),seperti firmanNya:“Dan ditanyakan mereka akan engkau (Muhamad) tentang roh,maka jawablah: Roh itu urusan Tuhanku (min amri rabbi)”. (S.Al-Isra’,ayat
85.)

Seluruh mahluk dihubungkan (mansubah) kepada Tuhan.Tetapi hubungan roh kepadaNya adalah lebih mulia dari hubungan seluruh anggota badan yang lain.Kepunyaan Allah seluruhnya mahluk dan roh.
Roh lebih tinggi dari mahluk yang lain.Dzat yang amat bernilai itu yang membawa amanah Allah,suatu tugas yang pernah ditawarkan kepada langit,bumi dan bukit bakau tetapi enggan menerimanya dan takut kepada dzat yang bernilai itu. AMANAH ALLAH ITU IALAH SEMBAHYANG}-penyusun

23.Inilah ilmu tersembunyi yang dimaksudkan oleh Nabi SAW dengan sabdanya:”Sesungguhnya sebahgian dari ilmu itu seakan keadaan tertutup yang tidak diketahui selain oleh ahli yang mengenal(makrifat) akan AllahTa’ala.Apabila mereka mempercakapkannya maka tidak ada yang tidak mengerti selain dari mereka yang sudah tertipu,jauh dari Allah Ta’ala.Dari itu janganlah kamu hina seorang yang berilmu,yangdianugaerahi oleh Allah Ta’ala ilmu tersebut.Kerana Allah Ta’ala sendiri tidak menghinakannya kerana telah dianugaerahi ilmu tersebut.
Riwayat Abu Abdirrahman As-salami dari Abu Hurairah,isnad daif.

Berkata penyair:

Apakah saya hamburkan mutiara,
Dihadapan pengembala domba?
Lalu jadilah dia tersimpan,
Dalam gudang penternak hewan?
         
           Mereka itu tidak tahu.
           Akan harga mutiara.
           Dari itu saya tidak mahu,
           Menggantungkannya pada leher mereka…….

Kalau kiranya Tuhan,
Mencurahkan belas kasihan
Lalu terjumpa ahli ilmu pengetahuan.

           Saya akan siarkan ilmu berfaedah,
           Saya akan memperoleh cinta mahabbah,
           Kalau tidak begitu………
           Biarlah tersimpan dan tersembunyi dalam dadaku!

Memberikan ilmu kepada orang bodoh
Adalah mensia-siakannya.
Tak mahu memberikannya kepada yang berhak,
adalah menganiayakanya.

DISUSUN OLEH SUNANJAGA,
BINTULU,SARAWAK.
13/12/2009 @1447 HRS.
MENCARI ALLAH DIDALAM SEMBAHYANG
 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم:
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
1.     قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ Katakanlah: "Hai orang-orang kafir,
2.     لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah,
3.     وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah.
4.     وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah,
5.     وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah.
6.     لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ Untukmu agamamu, dan untukkulah agamaku

“TIADA ILMU YANG PALING TERATAS SEKALI DALAM SUSUNAN ILMU2 KECUALI ILMU SEMBAHYANG.DAN SELURUH PENGETAHUAN DAN ILMU YANG LAIN2 ITU CUMALAH CABANG2NYA”.
1. Barangsiapa sembahyang tidak tenguk Tuhan,maka      sembahyangnya tidak sah.
Tetapi sesiapa yang mengatakan dia tenguk Tuhan ada bentuknya,maka orang itu fasik,tujuh kali kafir orang yang kafir.
Sesungguhnya kami tidak menyembah,apa yang tidak kami ketahui!

2.“Bukan sebarang yang melihatKU dapat melihat WajahKU,tetapi yang telah melihat WajahKU itulah yang sungguh2 telah melihatKU.Jika engkau melihatKu dalam suasana kenikmatan,berarti engkau sudah  melihat WajahKu,dan siapa melihatKu tidak dalam kenikmatan berarti tidak melihat WajahKU.

3.Tersebutlah tentang Ja'afar bin Muhamad(As-Shadiq) dalam rangkaian ucapannya ketika ditanya:"Apakah engkau melihat Allah disaat menyembahNYA?Beliau menjawab:"Aku telah melihat Allah kemudian aku menyembahNYA-"Bagaimana engkau telah melihatNYA" Beliau menjawab "Tiada IA dapat dilihat dengan mata,kerana terbatasnya penglihatan,akan tetapi dengan penglihatan hati yang dapat memandang penuh dengan kebenaran dan keyakinan.
 Dan ayat Al-Quran ini perlu direnung secara mendalam:
"Sesungguhnya bukan matanya yang buta,tetapi hatinya yang ada didalam rongga dadanya."(Al-Haj 22:46)
4.Orang bertanya kepada Nabi SAW: “Wahai Rasulullah! Amalan apakah yang lebih baik?”Maka  Nabi SAW menjawab: “Ilmu mengenai Allah ‘Azza wa Jalla(Maha Mulia dan Maha Besar).
Bertanya lagi orang itu: “Ilmu apakah engkau kehendaki?”
Nabi saw menjawab: “Ilmu mengenai Allah SWT.’Berkata orang itu lagi: “Kami bertanya tentang amal,lantas engkau menjawab tentang ilmu’.
Maka Nabi SAW menjawab: “Bahwa sedikit amal adalah berfaedah dengan disertai ilmu mengenai Allah.Dan bahwa banyak amal tidak berfaedah bila disertai kebodohan mengenai Allah SWT”.-HADIS.

5.Syekh Abdul Qadir Al-Jilani Raja Segala Wali,satu kali ingat Allah serupa dengan amalan orang yang beribadat 40 tahun.Abu Yazid Al-Bistami Guru Segala Wali, dua kali ingat Allah serupa dengan amalan orang yang beribadat 80 tahun dan Nabi Khidir a.s. Mengurus hal2 kewalian.tiga kali ingat Allah serupa dengan amalan orang yang beribadat 120 tahun.Dan ini tiada berlaku kecuali demgan sembahyang!Sembahyang mengenal sembahyang.Sembahyang pula yang mengenal Allah.Sedangkan Allah tidak akan dikenal tanpa sembahyang.
6.Berkata seorang Sufi:’’Tidak ada orang yang dapat menilai jalan kerohanian kecuali mereka yang duduk didalam Makrifat (pelajaran mengenal Allah).Ramai yang mengakui sudah mencapai Makrifat kerana hanya pandai bercerita atau hanya membaca buku2 makrifat,tetapi tidak memahami MAKRIFAT.Ilmu Syariat itu lebih nyata dan bersifat zahir,oleh itu ramai orang dapat menilai Syariat tetapi ilmu Syariat adalah untuk manusia dan bukan untuk disisi Allah Ta’ala.’’ Tahukah kamu siapakah yang dikatakan ulama pewaris ilmu Nabi-Nabi?Iaitu ulama yang mengetahui pelajaran Nabi Zahir dan Batin.Dan yang Zahir itu Syariat dan yang Batin itu Tarekat.Andaikata ada padanya Syariat dan Tarekat tiada halangan baginya untuk mencapai Hakikat iaitu manusia golongan Wali,sedangkan pelajaran Wali-Wali adalah Makrifat.
7.Sesiapa yang memusuhi Wali-WaliKU akan AKU umumkan perang kepadanya.
Setakat manakah manusia dapat mengakui dirinya sebagai Tuhan?
Sudahkah dia mengenal ROH(hakikat dirinya)?Kalau belum mengenal jangan sekali-kali berani mengakui sudah mengenal Allah SWT.

8.Ada 73 jalan tarekat yang semuanya masuk Neraka kecuali satu  jalan iaitu pegangan Ahli Sunnah wal Jemaah.Ia itu mereka yang berpegang kepada Quran dan Hadis.
Barangsiapa mengikuti jalan muhamad dan mengamalkan ajaran  Nabi Muhamad saw akan selamat dunia akhirat.

9.Berkata Yazid Ar-Riqasyi:”Adalah shalat Rasulullah saw itu sama seolah-olah sudah ditimbang”
Bersabda nabi saw:”Sesungguhnya dua orang dari umatku,keduanya berdiri kepada shalat,dimana ruku’ dan sujud keduanya itu satu.Dan diantara shalat keduanya itu adalah diantara langit dan bumi”.

10.Allah SWT itu tersembunyi daripada kamu tetapi rahsiaNYA ada pada kamu dan ada pada semua mahkluk dialam ini,tetapi rahsia itu sendiri dirahsiakan daripada kamu dan jika kamu mengetahui rahsiamu, menjadi tanggungjawabmu untuk memahami dan mempelajari bagaimana rahsiamu itu digunakan untuk memahami RahsiaNYA.
11.Muhamad itu rahsiaKU(Allah) dan AKU(Allah) adalah HA-Rahsia Muhamad.
Hanya dua rakaat sembahyang yang sampai kepada Allah SWT.
Ada tujuh pintu langit cuma dua pintu yang melihat Akhirat.
Dua tidak bercerai dan tiga tiada berbeza.
12.Lahir manusia lahir sembahyang.

13.Orang yang sembahyang bercita-cita masuk Sorga adalah orang yang bodoh,tetapi orang yang sembahyang tidak masuk Sorga adalah orang yang sesat.
14.Yang dinamakan sesat bukan hanya orang yang tidak mempercayai adanya Allah,tetapi yang lebih sesat ialah orang yang tidak mengetahui dan menjumpai Allah dikala dia sembahyang,apalagi dikala nafas terakhirnya,andaikata tidak juga ia mengetahui jalan untuk kembali kepada Allah,maka itu lebih sesat lagi.

15.Kebanyakan orang yang sembahyang yang sangat dijaganya ialah kebagusan bacaannya dan elok rukun sembahyangnya (rukun 13).Tetapi sedikitpun dia tidak memikirkan bagaimana sembahyangnya itu dapat terus sampai kepada Allah tanpa perantaraan malaikat.

16.Jangan sangka Neraka itu hanya didekatkan pada manusia yang nyata melakukan maksiat,tetapi Neraka juga akan didekatkan pada manusia yang beramal ibadat (sembahyang) tanpa usul periksa.

17.Waktu anda ruku dan sujud dalam sembahyang dibentangkan jembatan siratulmustaqim didalam diri anda yang menghubungkan dunia dengan akhirat,tetapi tiada seorang pun yang berjalan diatasnya ketika sembahyang kerana tidak mengetahui yang manakah dikatakan jembatan siratulmustaqim didalam diri manusia.

18.Baitullah itu ada pada diri manusia.Barangsiapa sembahyang tidak memasuki baitullah yang ada pada dirinya,maka sembahyangnya tidak ada apa2 hasil,apalagi sembahyang itu sampai kepada Allah.

19.Banyak orang yang pandai,tapi sedikit yang mengetahui,dari yang mengetahui pula sedikit yang memahami,daripada yang memahami,sedikit pula yang mendalami,daripada yang mendalami sedikit saja yang sampai kepada hakikat beriman!

20.Yang dinamakan sesat bukan hanya orang yang tidak mempercayai adanya Allah,tetapi yang lebih sesat ialah orang yang tiadak mengetahui dan menjumpai Allah dikala dia bersembahyang,apalagi dikala nafas terakhirnya,andaikata tidak juga ia mengetahui jalan untuk kembali kepada Allah maka itu lebih sesat lagi.
Jangan sangkakan Neraka itu akan didekatkan pada manusia yang nyata melakukan maksiat,tetapi Neraka juga akan didekatkan pada manusia yang beramal sembahyang tanpa usul periksa.
Ada orang sembahyang memisahkan Allah dan Muhamad!

21.Telah berkata setengah arifin (ahli ilmu makrifah iaitu ilmu mengenalAllah Ta’ala): “Orang yang tidak mempunyai bahgian dari ilmu mukasyafah ini,aku takut akan buruk kesudahannya (tidak memperoleh husnul-khatimah).sekurang-kurangnya bahgian daripadanya ialah membenarkan ilmu itu dan tunduk kepada ahlinya.

22.Paling tinggi yang diperbolehkan hanya dapat dikatakan bahwa hati(al-qalb) itu suatu dzat (jauhar) yang amat bernilai,suatu mutiara yang amat mulia.lebih mulia dari segala benda yang dapat dilihat dengan mata.Dia itu,urusan ketuhanan (amrun ilahi),seperti firmanNya:“Dan ditanyakan mereka akan engkau (Muhamad) tentang roh,maka jawablah: Roh itu urusan Tuhanku (min amri rabbi)”. (S.Al-Isra’,ayat
85.)

Seluruh mahluk dihubungkan (mansubah) kepada Tuhan.Tetapi hubungan roh kepadaNya adalah lebih mulia dari hubungan seluruh anggota badan yang lain.Kepunyaan Allah seluruhnya mahluk dan roh.
Roh lebih tinggi dari mahluk yang lain.Dzat yang amat bernilai itu yang membawa amanah Allah,suatu tugas yang pernah ditawarkan kepada langit,bumi dan bukit bakau tetapi enggan menerimanya dan takut kepada dzat yang bernilai itu. AMANAH ALLAH ITU IALAH SEMBAHYANG}-penyusun

23.Inilah ilmu tersembunyi yang dimaksudkan oleh Nabi SAW dengan sabdanya:”Sesungguhnya sebahgian dari ilmu itu seakan keadaan tertutup yang tidak diketahui selain oleh ahli yang mengenal(makrifat) akan AllahTa’ala.Apabila mereka mempercakapkannya maka tidak ada yang tidak mengerti selain dari mereka yang sudah tertipu,jauh dari Allah Ta’ala.Dari itu janganlah kamu hina seorang yang berilmu,yangdianugaerahi oleh Allah Ta’ala ilmu tersebut.Kerana Allah Ta’ala sendiri tidak menghinakannya kerana telah dianugaerahi ilmu tersebut.
Riwayat Abu Abdirrahman As-salami dari Abu Hurairah,isnad daif.

Berkata penyair:

Apakah saya hamburkan mutiara,
Dihadapan pengembala domba?
Lalu jadilah dia tersimpan,
Dalam gudang penternak hewan?
         
           Mereka itu tidak tahu.
           Akan harga mutiara.
           Dari itu saya tidak mahu,
           Menggantungkannya pada leher mereka…….

Kalau kiranya Tuhan,
Mencurahkan belas kasihan
Lalu terjumpa ahli ilmu pengetahuan.

           Saya akan siarkan ilmu berfaedah,
           Saya akan memperoleh cinta mahabbah,
           Kalau tidak begitu………
           Biarlah tersimpan dan tersembunyi dalam dadaku!

Memberikan ilmu kepada orang bodoh
Adalah mensia-siakannya.
Tak mahu memberikannya kepada yang berhak,
adalah menganiayakanya.

13/12/2009 @1447 HRS.


No comments:

Post a Comment